Årets julklapp 1994 | Mobiltelefonen
Mobiltelefonen kom att bli årets julklapp 1994. Tidigare var det inte alla som hade råd eller möjlighet att ha en mobiltelefon. Fortfarande fanns epitetet yuppienalle kvar på marknaden, men på grund av den tekniska framgången som hade skett fanns den tillgänglig för många fler inför den julen vilket givetvis gjorde att den hamnade med på mångas önskelistor 1994.
Vinnaren av årets julklapp var produkten som förändrade allt
Telefonerna var främst till för att ringa samt skicka SMS med, vilket är en stor skillnad från hur det ser ut i dagens samhälle. Idag är telefonerna en stor del av i princip varenda människas liv. Idag har vi kommit så långt att det går att göra allt ifrån att ta bilder, filma, dela med sig av sina liv till hela världen, plugga, jobba, spela spel och många fler saker. Mobiltelefonen är idag otroligt användbar och det är inte frågan om vi ska skaffa en, utan frågan är när vi ska uppgradera oss till den nyaste. En ny telefon är nog på mångas önskelistor även i år.
699 kr
Slut i lager
Relaterade produkter
-
Årets julklapp 2003 | Mössan
En allt mer efterfrågad sport- och fritidshandel gjorde att mössan valdes som årets julklapp, för att symbolisera just det. Det var inte enbart tomten som funderade på ett sundare liv, utan hälsotrenden spred sig även bland Sveriges befolkning. Utöver hälsotrenden som gick då, är även mössan en relevant julklapp med tanke på årstiden.Varför blev mössan utsedd till årets julklapp?
För att bli årets julklapp bör det säljas extra mycket av just denna produkt inför julen och det stärks självklart också av att vintern närmar sig. Mössan fyller möjligtvis inte fler funktioner än att värma och som ett visst mode. Men som symbol för en hälsotrend blir det en fin julklapp med tanke på att hälsan är något som varje individ skulle må bra av att tänka på. Trenden med hälsa håller i sig än i dag och det känns som att det syns överallt. Mössan är kvar även den och blir troligtvis ett inköp för ett flertal individer även i år. Vill du hitta en snygg mössa att ge bort i julklapp så rekommenderar vi butiken Hatstore.se som har ven stort utbud av snygga mössor.79 kr -
Årets julklapp 2009 | Spikmattan
2009 stod hälsan i fokus. Många hälsoprodukter lanserades och spikmattan eller Shakti mattan som den också heter blev snabbt populär. Spikmattan har skapats med inspiration från den indiska kulturen och dess spikmatta. Spikarna skapar en akupressur, det vill säga ett tryck mot din hud och muskler. Det hjälper till att få en bättre blodcirkulation, välmående och avslappning. Enligt forskningsstudier på Karlstads Universitet, fick patienter med svåra smärtor testa mattan. Resultatet visar på en minskning av de värsta smärtorna. I början räcker endast 10-15 minuter på mattan för att sedan ökas till 20-40 minuter. Det gör inget om du skulle ligga kvar längre. För mig har spikmattan hjälp i min stressiga vardag eftersom jag har haft svårt att varva ner. Med lite avslappnande yogamusik i bakgrunden går jag in i ett totalt relax mood. Jag har även haft svårt med sömnen, och spikmattan hjälper till att förbättra sömnen.275 kr -
Årets julklapp 1996 | Internetpaket
Året var 1996 och datorer och IT var något som började bli väldigt trendigt. Tusentals svenska hakade på trenden och gav bort ett internetpaket i julklapp till sina nära och kära. Det behövdes för att du som konsument skulle ha tillgång till internet och med följde oftast en CD-skiva eller en diskett som guidade dig hur du skulle gå till väga att faktiskt komma ut på internet, skicka mejl och chatta. Medföljande i paketet fick du även ett modem som kopplades in med telefonen och hastigheten på nätet var kanske inte den snabbaste, men detta med internet var relativt nytt och tog världen med storm. Idag är vi kanske vana att internet "finns i luften" och att du inte behöver sitta vid en dator med ett inkopplat modem, men detta var en sensation år 1996 och glada är vi väl idag för det, att det blev så populärt så vi har den teknik vi har idag.499 kr -
Årets julklapp 2020 | Stormkök
Varje år utser HUI årets julklapp. Detta gör de genom att analysera trender i samhället och aktuella eller framtida beteenden hos konsumenterna. År 2020 har varit ett väldigt annorlunda år med coronapandemin vilket har betytt att de flesta av oss svenskar har fått tänka om kring hur de lever. Det har inte gått att semestra och umgås som vanligt, och det har lett till att många svenskar har återupptäckt friluftslivet och njutit av att vara i naturen. Eftersom alla skulle semestra hemma i Sverige så har det varit rekordmånga som varit ute och vandrat, campat och besökt fjällen. För att kunna göra detta så behövs rätt utrustning; ett stormkök är ett utav dem. Ett stormkök är en form av portabel köksutrustning som med en brinnande låga tillagar maten. Detta gör den perfekt för friluftslivet eftersom den inte kräver någon el. Den är enkel att ta med vid till exempel vandring, tältning eller paddling.Kriterier för årets julklapp
För att bli årets julklapp måste produkten uppfylla minst ett av dessa tre kriterier; representera tiden vi lever i, vara en nyhet eller ha ett nyväckt intresse samt att den säljs i ett stort antal eller har ett högt försäljningsvärde. Stormköket lever upp till alla tre kriterier. Svenskarna fick ett nyväckt intresse för att vara ute i naturen under 2020. Eftersom fler svenskar ville ge sig ut i naturen så ökade försäljningen på friluftsprodukter och kläder. Pengar som vanligtvis gick till utlandsresor spenderades istället på utrustning för att få ut så mycket som möjligt av semestern hemma i Sverige.Återupptäckt det vackra i Sverige
En positiv sak som har kommit med pandemin under året är att en stor del av svenskarna har varit ute mer och lärt sig att uppskatta den svenska naturen på ett annat sätt. Att det finns mycket att uppskatta i den svenska naturen istället för att åka utomlands, t.ex. de svenska fjällen, vandringsleder, skogar och öar som har besökts under året. Det har varit ett sätt för många att hantera den krisen som vi levt i under året 2020 och för ett ögonblick kunna komma bort och tänka på något annat. På så vis representerar verkligen stormköket den tiden som vi levt i och hur vi svenskar har kunnat hantera pandemin genom årets gång. 2020 är ett år som ingen kommer att glömma och stormköket är en perfekt symbol på året då svenskarna återupptäckte friluftslivet i Sverige.649 kr