Årets julklapp 1988 | Bakmaskinen
Bakmaskinen var den första “årets juklapp” som valts av Handelns Utredningsinstitut någonsin. Orsaken till att bakmaskinen valdes var egentligen ingen speciell, utan det var mer för att nå ut till fler människor inför julhandeln med sin förväntade prognos av december. Någon framgång blev det dock inte, bakmaskinen reades ut efter jul i affärerna.
Varför blev bakmaskinen årets julklapp
Bakmaskinen med sin underlättande effekt för de som älskar att äta nybakat bröd, men som egentligen inte har orken att sköta hela processen själva. Helt perfekt och därmed årets julklapp 1988. Att man nu kunde lägga in ingredienser och sedan bara vänta för att få färdigbakat bröd lät ju hur enkelt och smidigt om helst. Inte undra på att prognosen var bra. Men nu blev fallet inte så bra som prognosen, vilket ändå kan tyckas är helt förståeligt. Att gå och köpa färdig eller nybakat bröd anses troligtvis som smidigare, och ärlighetens namn godare. Gillar man däremot att baka själv, så vill man nog heller inte använda den här typen av maskin. Att summan av kardemumman ändå blev att det inte blev en allt för lyckad prognos och inte en särskilt populär julklapp är ändå begripligt. Tanken var god, men tydligen var brödet inte lika gott. Bagerierna kunde gå säkra, och även än så idag.
1,295 kr
Slut i lager
Relaterade produkter
-
Årets julklapp 2011 | Färdigpackad matkasse
Året var 2011 var och e-handeln utvecklades med stora kliv; en marknad som blev allt mer attraktiv för konsumenter. Köpkraften var stigande parallellt med en vardaglig tidspress, speciellt under juletid. Vi såg möjligheten med att betala för bekvämlighet och underlätta vår vardag. Det var en julklapp som inte kunde komma mer lägligt. Den färdigpackade matkassen gjorde entré som representant för livsmedelshandeln och det visade sig bli en succé. Livsmedelshandeln hade tidigare jobbat i uppförsbacke med att få fart på e-handeln men den färdigpackade matkassen ändrade på det igenom sitt stora genombrott. En färdigpackad matkasse erbjuder en tjänst som hjälper dig att spara tid och kraft hemma i hushållet. Maten du får kommer nedpackad tillsammans med en veckomeny och enkla recept som du följer. Varorna placerar utanför din dörr, redo att tas om hand av dig. Det enda du behöver göra är att sätta igång och laga!599 kr -
Årets julklapp 2003 | Mössan
En allt mer efterfrågad sport- och fritidshandel gjorde att mössan valdes som årets julklapp, för att symbolisera just det. Det var inte enbart tomten som funderade på ett sundare liv, utan hälsotrenden spred sig även bland Sveriges befolkning. Utöver hälsotrenden som gick då, är även mössan en relevant julklapp med tanke på årstiden.Varför blev mössan utsedd till årets julklapp?
För att bli årets julklapp bör det säljas extra mycket av just denna produkt inför julen och det stärks självklart också av att vintern närmar sig. Mössan fyller möjligtvis inte fler funktioner än att värma och som ett visst mode. Men som symbol för en hälsotrend blir det en fin julklapp med tanke på att hälsan är något som varje individ skulle må bra av att tänka på. Trenden med hälsa håller i sig än i dag och det känns som att det syns överallt. Mössan är kvar även den och blir troligtvis ett inköp för ett flertal individer även i år. Vill du hitta en snygg mössa att ge bort i julklapp så rekommenderar vi butiken Hatstore.se som har ven stort utbud av snygga mössor.79 kr -
Årets julklapp 2014 | Aktivitetsarmbandet
Aktivitetsarmbandet blev 2014 års julklapp, på grund av den hälsotrend som svept över landet och gjort konsumenterna allt mer medvetna om hälsa, och därmed ökat viljan att dela med sig av sin hälsa till andra. Aktivitetsarmbandet blev en symbol för det och hade redan fått en högre efterfrågan innan julen.Hälsotrenden under 2004 ledde till vinsten i årets julklapp
Utöver att hälsan hade satts mer och mer i fokus hade även tekniken och världen gått framåt på flera sätt. Sociala medier växte för fullt, där folk ville dela med sig av sina liv. Kombinationen av att människor köpte allt fler produkter inom hälsa som träningskläder, teknikverktyg samt sportgrejer, samt sociala mediers möjlighet att dela med sig, hade gjort att människors intresse för aktivitetsarmbandet ökade, då det gick att dela med sig av sina aktiviteter till vänner. De kunde helt plötsligt motivera sig att tävla mot andra, sätta upp egna mål att sporras mot och sedan även få bekräftelse för det genom att dela med sig.Vad mäter armbandet
Armbandet fungerade på så sätt att det var en indikator på kroppens välmående. Den mätte allt ifrån puls, steg, fysisk aktivitet till att det kunde användas för att sätta mål och dela med sig av sina aktiviteter. Det var nästan som att ha en träningsvän med sig hela tiden. Alldeles perfekt för den som gillade att träna eller för den som behövde komma igång och träna. Att det gick att koppla till telefonen gjorde att det blev ännu mer överskådligt och lätt att jobba med. Det var visserligen inte helt nytt, då det hade funnits på marknaden innan, men det var runt den tiden som armbandet verkligen blev populärt. Än idag är det populärt och kommer ut i många nya avancerade varianter. Det är allt ifrån fitbits aktivitetsarmband till Apples Apple Watch. Det går till och med att ringa från vissa av dem. Nog blir det en julklapp för många även i år.379 kr -
Årets julklapp 2020 | Stormkök
Varje år utser HUI årets julklapp. Detta gör de genom att analysera trender i samhället och aktuella eller framtida beteenden hos konsumenterna. År 2020 har varit ett väldigt annorlunda år med coronapandemin vilket har betytt att de flesta av oss svenskar har fått tänka om kring hur de lever. Det har inte gått att semestra och umgås som vanligt, och det har lett till att många svenskar har återupptäckt friluftslivet och njutit av att vara i naturen. Eftersom alla skulle semestra hemma i Sverige så har det varit rekordmånga som varit ute och vandrat, campat och besökt fjällen. För att kunna göra detta så behövs rätt utrustning; ett stormkök är ett utav dem. Ett stormkök är en form av portabel köksutrustning som med en brinnande låga tillagar maten. Detta gör den perfekt för friluftslivet eftersom den inte kräver någon el. Den är enkel att ta med vid till exempel vandring, tältning eller paddling.Kriterier för årets julklapp
För att bli årets julklapp måste produkten uppfylla minst ett av dessa tre kriterier; representera tiden vi lever i, vara en nyhet eller ha ett nyväckt intresse samt att den säljs i ett stort antal eller har ett högt försäljningsvärde. Stormköket lever upp till alla tre kriterier. Svenskarna fick ett nyväckt intresse för att vara ute i naturen under 2020. Eftersom fler svenskar ville ge sig ut i naturen så ökade försäljningen på friluftsprodukter och kläder. Pengar som vanligtvis gick till utlandsresor spenderades istället på utrustning för att få ut så mycket som möjligt av semestern hemma i Sverige.Återupptäckt det vackra i Sverige
En positiv sak som har kommit med pandemin under året är att en stor del av svenskarna har varit ute mer och lärt sig att uppskatta den svenska naturen på ett annat sätt. Att det finns mycket att uppskatta i den svenska naturen istället för att åka utomlands, t.ex. de svenska fjällen, vandringsleder, skogar och öar som har besökts under året. Det har varit ett sätt för många att hantera den krisen som vi levt i under året 2020 och för ett ögonblick kunna komma bort och tänka på något annat. På så vis representerar verkligen stormköket den tiden som vi levt i och hur vi svenskar har kunnat hantera pandemin genom årets gång. 2020 är ett år som ingen kommer att glömma och stormköket är en perfekt symbol på året då svenskarna återupptäckte friluftslivet i Sverige.649 kr