Årets julklapp 1990 | Woken
Svensk Handel vill gärna veta vad som kommer att bli årets julklapp och därför har HUI Research (Handelns utredningsinstitut) varje år sedan 1988 utsett Årets julklapp. Tanken är att den ska spegla tidsandan, vara en nyhet eller ha väckt ett nytt intresse under året samt sälja bra. Wokpannan blev årets julklapp 1990, och det var passande då intresset för asiatisk matlagning hade ökat under slutet av 80-talet. Wokpannan kommer från Kina och är en rundbottnad stekpanna för matlagning, där man snabbt hettar upp livsmedel som grönsaker, köttbitar och nudlar. Pannan kan vara gjord i till exempel kolstål, gjutjärn, rostfritt stål eller aluminium, och finns med och utan beläggning. I wokar med teflonbeläggning behövs inget matfett eller olja till matlagningen. Det går snabbt att woka maten, den är nyttig och smakar fräscht och gott. Det bästa är att woka på en gasspis, men det finns även wokpannor med flat botten för elspisar.
329 kr
Relaterade produkter
-
Årets julklapp 2020 | Stormkök
Varje år utser HUI årets julklapp. Detta gör de genom att analysera trender i samhället och aktuella eller framtida beteenden hos konsumenterna. År 2020 har varit ett väldigt annorlunda år med coronapandemin vilket har betytt att de flesta av oss svenskar har fått tänka om kring hur de lever. Det har inte gått att semestra och umgås som vanligt, och det har lett till att många svenskar har återupptäckt friluftslivet och njutit av att vara i naturen. Eftersom alla skulle semestra hemma i Sverige så har det varit rekordmånga som varit ute och vandrat, campat och besökt fjällen. För att kunna göra detta så behövs rätt utrustning; ett stormkök är ett utav dem. Ett stormkök är en form av portabel köksutrustning som med en brinnande låga tillagar maten. Detta gör den perfekt för friluftslivet eftersom den inte kräver någon el. Den är enkel att ta med vid till exempel vandring, tältning eller paddling.Kriterier för årets julklapp
För att bli årets julklapp måste produkten uppfylla minst ett av dessa tre kriterier; representera tiden vi lever i, vara en nyhet eller ha ett nyväckt intresse samt att den säljs i ett stort antal eller har ett högt försäljningsvärde. Stormköket lever upp till alla tre kriterier. Svenskarna fick ett nyväckt intresse för att vara ute i naturen under 2020. Eftersom fler svenskar ville ge sig ut i naturen så ökade försäljningen på friluftsprodukter och kläder. Pengar som vanligtvis gick till utlandsresor spenderades istället på utrustning för att få ut så mycket som möjligt av semestern hemma i Sverige.Återupptäckt det vackra i Sverige
En positiv sak som har kommit med pandemin under året är att en stor del av svenskarna har varit ute mer och lärt sig att uppskatta den svenska naturen på ett annat sätt. Att det finns mycket att uppskatta i den svenska naturen istället för att åka utomlands, t.ex. de svenska fjällen, vandringsleder, skogar och öar som har besökts under året. Det har varit ett sätt för många att hantera den krisen som vi levt i under året 2020 och för ett ögonblick kunna komma bort och tänka på något annat. På så vis representerar verkligen stormköket den tiden som vi levt i och hur vi svenskar har kunnat hantera pandemin genom årets gång. 2020 är ett år som ingen kommer att glömma och stormköket är en perfekt symbol på året då svenskarna återupptäckte friluftslivet i Sverige.649 kr -
Årets julklapp 1996 | Internetpaket
Året var 1996 och datorer och IT var något som började bli väldigt trendigt. Tusentals svenska hakade på trenden och gav bort ett internetpaket i julklapp till sina nära och kära. Det behövdes för att du som konsument skulle ha tillgång till internet och med följde oftast en CD-skiva eller en diskett som guidade dig hur du skulle gå till väga att faktiskt komma ut på internet, skicka mejl och chatta. Medföljande i paketet fick du även ett modem som kopplades in med telefonen och hastigheten på nätet var kanske inte den snabbaste, men detta med internet var relativt nytt och tog världen med storm. Idag är vi kanske vana att internet "finns i luften" och att du inte behöver sitta vid en dator med ett inkopplat modem, men detta var en sensation år 1996 och glada är vi väl idag för det, att det blev så populärt så vi har den teknik vi har idag.499 kr -
Årets julklapp 2008 | Upplevelsen
Upplevelsen kom 2008 att bli den första julklappen som inte var av fysisk form, eftersom det är en tjänst som konsumerats allt mer. Det spekulerades om att detaljhandeln skulle bli mer och mer fylld med tjänstenäring.Vinnaren 2008 av årets julklapp är också miljövänlig
Att kunna dela en upplevelse med sina nära och kära istället för att enbart ge bort någonting materiellt är väl underbart. En riktigt fin tanke där utbudet är ofantligt stort. Det kan vara allt ifrån att gå på en konsert till att åka på en weekend i Barcelona. Om det inte passar, varför inte teståka en Ferrari, gå på vinprovning eller hoppa fallskärm? Som sagt, det finns ett stort utbud, blir nog väldigt uppskattat av mottagaren och är även något som den som ger julklappen kan vara med på, så det var en verkligen en riktigt bra julklapp. Troligtvis står den sig än idag och många år framåt som en riktigt bra julklapp. Det bästa med årets julklapp 2008 är också att den är miljövänlig och inte påverkar miljön lika stort som andra produkter.699 kr -
Årets julklapp 2014 | Aktivitetsarmbandet
Aktivitetsarmbandet blev 2014 års julklapp, på grund av den hälsotrend som svept över landet och gjort konsumenterna allt mer medvetna om hälsa, och därmed ökat viljan att dela med sig av sin hälsa till andra. Aktivitetsarmbandet blev en symbol för det och hade redan fått en högre efterfrågan innan julen.Hälsotrenden under 2004 ledde till vinsten i årets julklapp
Utöver att hälsan hade satts mer och mer i fokus hade även tekniken och världen gått framåt på flera sätt. Sociala medier växte för fullt, där folk ville dela med sig av sina liv. Kombinationen av att människor köpte allt fler produkter inom hälsa som träningskläder, teknikverktyg samt sportgrejer, samt sociala mediers möjlighet att dela med sig, hade gjort att människors intresse för aktivitetsarmbandet ökade, då det gick att dela med sig av sina aktiviteter till vänner. De kunde helt plötsligt motivera sig att tävla mot andra, sätta upp egna mål att sporras mot och sedan även få bekräftelse för det genom att dela med sig.Vad mäter armbandet
Armbandet fungerade på så sätt att det var en indikator på kroppens välmående. Den mätte allt ifrån puls, steg, fysisk aktivitet till att det kunde användas för att sätta mål och dela med sig av sina aktiviteter. Det var nästan som att ha en träningsvän med sig hela tiden. Alldeles perfekt för den som gillade att träna eller för den som behövde komma igång och träna. Att det gick att koppla till telefonen gjorde att det blev ännu mer överskådligt och lätt att jobba med. Det var visserligen inte helt nytt, då det hade funnits på marknaden innan, men det var runt den tiden som armbandet verkligen blev populärt. Än idag är det populärt och kommer ut i många nya avancerade varianter. Det är allt ifrån fitbits aktivitetsarmband till Apples Apple Watch. Det går till och med att ringa från vissa av dem. Nog blir det en julklapp för många även i år.379 kr